Openingstijden: Ma - Vrij: 9:00 - 16:00

Vijf redenen waarom bedrijven moeten kiezen voor duurzaamheid

Schrijver

MVO Pro

Onderwerp MVO PRO nieuws
Gepubliceerd op

februari 26, 2021

Ondernemers en bedrijven krijgen steeds meer vragen over het onderwerp duurzaamheid. De overheid stimuleert het ook al enkele jaren en de consument ziet juist graag dat bedrijven duurzaam zijn en duurzaam ondernemen. In deze blog geeft MVOPro vijf redenen waarom bedrijven moeten kiezen voor duurzaamheid.

1. Het scheelt een hoop geld

Ondernemers en bedrijven weten vaak niet dat duurzaamheid juist geld kan opleveren voor een bedrijf. Energie is in de meeste bedrijven een vaste kostenpost en hierop kan juist worden bespaard. Dat begint bij de vele mogelijkheden tot energie besparen, zoals het vervangen van de lampen naar energiezuinige LED lampen. Of het plaatsen van zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand. Het leidt uiteindelijk tot een besparing op de energiekosten. Het kiezen voor duurzaamheid kan dus juist financiële voordelen opleveren voor bedrijven.

2. Klaar voor de toekomst

Fossiele brandstoffen, zoals aardgas, aardolie en steenkool worden steeds schaarser en de uitstoot van broeikasgassen (CO2) vormt een steeds groter risico voor het milieu. Door als bedrijf al bezig te zijn met duurzaamheid en verduurzamen ben je een stuk meer toekomstproof, dan bedrijven die dit niet doen.

3. Goed voor de reputatie en het imago van een bedrijf

Een groen of duurzaam imago draagt tegenwoordig bij aan het succes van een bedrijf. Daarnaast is het ook goed voor je reputatie, zolang je wel echt duurzaam doet handelen. Anders is er sprake van greenwashing wat weer tot reputatieschade kan leiden. Als je als bedrijf laat zien dat je actief bezig bent met duurzaamheid, dan heeft dat een positief effect op jouw merk(naam).

4. Consumenten vinden het belangrijk

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in merken en bedrijven als ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, milieu of welzijn van mensen. Bij het aanschaffen van producten en het afnemen van diensten houden steeds meer consumenten rekening of een bedrijf met duurzaamheid bezig is.

5. Medewerkers vinden het belangrijk

Door als bedrijf actief bezig te zijn met duurzaamheid trek je de juiste mensen aan. Uit onderzoeken blijkt dat (jonge) mensen de voorkeur geven aan bedrijven die duurzaam te werk gaan. Bovendien hebben deze bedrijven vaak een hogere medewerkerstevredenheid, omdat ze zich meer verbonden voelen met het bedrijf. Dus een bedrijf dat actief met duurzaamheid bezig is wekt meer interesse bij potentiële werknemers.